De meting Digitale Geletterdheid is bedoeld om inzichtelijk te maken waar de leerling staat in het leerproces over en met digitale middelen.
De meting bestaat uit 5 casussen met aansprekende onderwerpen, die directe relatie met de kerndoelen Digitale Geletterdheid hebben. Deze vragensets worden door de leerlingen zo eerlijk mogelijk beantwoord. Daarvoor gebruiken ze een app of website: Mypanel.Â
De onderwerpen zijn:
- Profielschets: hiermee bepalen we voor een groot deel de sociale context. Uit onderzoek blijkt dat de omgeving van het kind voor een groot deel bepalend is voor gebruik van media.
- Kritisch met informatie: in hoeverre zijn de informatievaardigheden en kritische denkvaardigheden ontwikkeld?
- Sociale media en influencing: in hoeverre laten ze zich beinvloeden door en kennen ze de sociale media die ze gebruiken?
- De juiste skills: In hoeverre zijn ze in staat om techniek voor hen te laten werken?
- Artificiële Intelligentie: het nieuwe onderwerp, waarbij we zowel hun ai-visie op de kansen en bedreigingen proberen te achterhalen.
Na het beantwoorden van de laatste set vragen ontvangt de leerling een rapportage over kennis, vaardigheid en attitude over digitale geletterdheid.
