In

Voor het project Basisvaardigheden, waar Digitale Geletterdheid een onderdeel is naast Burgerschap, Rekenen en Taal, was de vraag van het Dongemond College: Op welk digitaal geletterd niveau komen leerlingen bij ons in leerjaar 1 binnen? Onze meting geeft een beeld van de leerling op 3 onderdelen: kennis, vaardigheid en attitude over digitale geletterdheid. De leerling krijgt inzicht, de docent krijgt een klassikaal overzicht, en de school ziet trends.

Het verplicht stellen van een meting voor basisvaardigheden, inclusief digitale geletterdheid, is nodig om drie belangrijke redenen:

1. De prestaties moeten omhoog

Onderzoek toont aan dat te veel leerlingen de basisvaardigheden onvoldoende beheersen wanneer ze van school komen (vooral bij taal en rekenen, maar ook bij de nieuwere vaardigheden zoals digitale geletterdheid).

  • Fundament: Deze vaardigheden (Taal, Rekenen-Wiskunde, Burgerschap en Digitale Geletterdheid) zijn het absolute fundament voor het leren van álle andere vakken, maar ook om later goed mee te kunnen doen in de maatschappij.
  • Probleem zichtbaar maken: Door te meten, wordt duidelijk hoe groot het probleem is en waar scholen en docenten extra aandacht aan moeten besteden.

2. Zicht krijgen op de ontwikkeling

Een meting is een hulpmiddel voor de school om de voortgang van leerlingen in beeld te brengen.

  • Signaleren: Het helpt om op tijd te zien welke leerlingen achterblijven of extra ondersteuning nodig hebben.
  • Aanpak bepalen: De school kan op basis van de meting bepalen welke verbeteracties nodig zijn, zowel voor individuele leerlingen als voor het onderwijsprogramma van de hele school.

3. Wettelijke verplichting en toezicht

De overheid vindt deze basisvaardigheden zo cruciaal dat het een wettelijke verplichting wordt, waar de Inspectie van het Onderwijs op toeziet.

  • Kwaliteitsborging: De Inspectie heeft een nieuwe Standaard Basisvaardigheden (OP0) in haar toezichtskader opgenomen. Dit betekent dat scholen moeten kunnen aantonen dat ze bewust keuzes maken in hun lesprogramma en dat ze systematisch de ontwikkeling van deze vaardigheden meten.
  • Digitale Geletterdheid: In de huidige, snel digitaliserende maatschappij is dit niet meer optioneel. Leerlingen moeten leren om kritisch, veilig en effectief met digitale middelen om te gaan (mediawijsheid, informatievaardigheden, etc.). Meten is de enige manier om te controleren of dit gebeurt.

We willen vooral benadrukken: De meting is géén toets. Er is geen beoordeling, de leerling krijgt inzicht. En de leraar kan zijn onderwijsaanbod op maat maken.