In

De meting Digitale Geletterdheid is bedoeld om inzichtelijk te maken waar de leerling staat in het leerproces over en met digitale middelen.

De meting bestaat uit 5 casussen met aansprekende onderwerpen, die directe relatie met de kerndoelen Digitale Geletterdheid hebben. Deze vragensets worden door de leerlingen zo eerlijk mogelijk beantwoord. Daarvoor gebruiken ze een app of website: Mypanel. 

De onderwerpen zijn:

  • Profielschets: hiermee bepalen we voor een groot deel de sociale context. Uit onderzoek blijkt dat de omgeving van het kind voor een groot deel bepalend is voor gebruik van media.
  • Kritisch met informatie: in hoeverre zijn de informatievaardigheden en kritische denkvaardigheden ontwikkeld?
  • Sociale media en influencing: in hoeverre laten ze zich beinvloeden door en kennen ze de sociale media die ze gebruiken?
  • De juiste skills: In hoeverre zijn ze in staat om techniek voor hen te laten werken?
  • Artificiële Intelligentie: het nieuwe onderwerp, waarbij we zowel hun ai-visie op de kansen en bedreigingen proberen te achterhalen.

Na het beantwoorden van de laatste set vragen ontvangt de leerling een rapportage over kennis, vaardigheid en attitude over digitale geletterdheid.