De leerling krijgt meerdere vragensets als casus, verdeeld over meerdere thema’s. Het is de uitdaging voor hen om dit eerlijk te doen, voor zichzelf.
We weten uit onderzoek dat leerlingen bij lange vragenlijsten hun concentratie kwijtraken en misschien zelfs gaan afraffelen. We gebruikten de nieuwste inzichten over enquetes om te komen tot een uitdagende opzet. En natuurlijk voorgelegd aan de doelgroep. En dit vonden zij:
- Korter dan 15 minuten invultijd per onderwerp, hoeveel vragen maakt niet uit.
- Niet te veel afbeeldingen, video’s, oftewel afleiding.
- Variatie in vraagstelling.
- Zelf kunnen bepalen wanneer de vragen beantwoord kunnen worden.
Je zou kunnen zeggen:
- Alle toetsen zijn een vorm van meting (je meet kennis).
- Maar niet alle metingen zijn toetsen (een oefening zonder cijfer is geen toets, maar wel een meting van je voortgang).
Toetsen worden vaak gebruikt om een cijfer te geven. Metingen worden vaak gebruikt om hulp te geven en je te laten groeien! Onze rapportage geeft de leerling inzicht. De klassenrapportage geeft inzicht in welke onderwerpen nog in lessen kunnen worden aangeboden. De schoolrapportage geeft inzicht in mediale thematieken van de populatie.
